About Mouthpiece

2021.08.20 【Video】Optimum Series Summary

AL3感想&オプディマムシリーズ総括〜
AL3はクラシック界でユーザーが多い型。
普通に使える。
オプディマムシリーズに慣れてきたからだろうか。
AL5をリフェイス前に気になっていた音の立ち上がりはAL3だと気にならない。
なんでだ。
ちなみにリガチャーをM|Oにしてみた。
やっぱりビタっとハマる感じあるね。
AL3はリフェイス前のAL5に比べて小回りがきくので扱いやすい。
でもリフェイスしたAL5のほうが幅広い音色が出るので勝ち。
ちなみにAL4に青箱2・1/2を合わせてみたら割とハマった。
やはりフェイシングがMSのやつにはダブルカットが良いのか。
ふむふむ。

ついでに持っていたMCグレゴリー
4A18
4A16
も吹いてみた。
リードはゴンザレスRC3・1/4。
4A18は4A16に比べてチェンバーが大きい。楽器とのバランスを考えるとベル先まで振動を届けてくれるのは4A16の方だった。
やはり今の気分では僕の楽器にはチェンバーが広すぎないやつか、もしくは少しバッフルがあるマウスピースが良いのかもしれない。
前使ってたダダリオ#5を#4くらいにリフェイスしたやつはチェンバーも広げてたので音が暴れ気味だったかも。
ついでにこないだ実家で発掘した中学生の時使ってたセルマーS80C☆を吹いてみた。
何とこれが今日いちばんの驚き。
スゲー良い。
最近欲しかった要素がいくつもあった。
ただこれでも音が暴れるように感じたので、やはりAL3かAL5を取っ替え引っ替え。

もう完全にオプティマムに惚れているのだろう。
このAL3で宮野裕司さんと演奏したい。

夏休みの研究は最終段階に来ているようだ。

~ AL3 Impressions & Optimum Series Summary ~
AL3 has many users in classic.
Can be used normally.
Is it because I’ve gotten used to the Opdymum series?
The AL3 doesn’t bother me about the rise of the sound that I was worried about before I refaced the AL5.
Why?

By the way, I changed the ligature to M|O.
After all, I feel like I’m addicted to it.
AL3 is easier to handle than AL5 before reface because it can turn in a small radius.
But the refaced AL5 wins because it produces a wider range of tones.

By the way, when I combined Vandoren traditional 2・1/2 with AL4, I got hooked.
After all, is double cut good for facing MS?

I also played the MC Gregory I had.
・4A18
・4A16
Reed is Gonzalez RC3・1/4.
4A18 has a larger chamber than 4A16. Considering the balance with the instrument, it was the 4A16 that delivered the vibration to the tip of the bell.
In my current mood, it might be better to use a mouthpiece with a chamber that is not too wide for my instrument, or a mouthpiece with a slight baffle.

Video is here↓
【Instagram】
https://www.instagram.com/p/CSyn3jzpUfr/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

結局AL3は今まで実践投入ならず。。

In the end, AL3 has not been put into practice until now.

Comments

タイトルとURLをコピーしました