About Mouthpiece

The goal is Post-“MC Gregory”

~Mouthpiece research that I was obsessed with during the corona disaster~

目指すはMC Gregoryのその後のかたち

〜コロナ禍で夢中になったマウスピース研究〜

Paul Desmondのような甘美な音色はどのようなメカニズムで生成されるのか。そしてあの音色の発展形を現行楽器と現行マウスピースで生成するにはどうしたら良いのか。全てはここから始まった。

まずPaul Desmondのセッティングを確認しておこう。
楽器:Selmer Super Balanced Action
マウスピース:MC Gregory 4A18
リード:Rico 3・1/2

結論としては、上記のセッティングをそのまま良い状態で組み合わせればよいということが、2014年ころわかった。
しかし、月日の経過とともにますます希少となっているSBAMC Gregoryを良い状態で買い揃えるのはとても大変。揃えたところで、もし現代のラウドな音場環境に放り込まれたらうまくサウンドできるかはわからない。そのような場での演奏を諦める覚悟が必要かもしれない。
現代楽器はラウドな環境に対応すべくより大きな音が出るものが開発され、マウスピースも同様に発展してきた。MC Gregoryタイプのマウスピースも、種類は多くないが開発されてきた。
その中で最も代表的なものはG by Meyer。MeyerのMC Gregoryタイプ。
僕はこれを長いあいだSelmer Mark6と共に使っていた。
しかし2014年、僕はそれまで20年以上使っていたSelmer Mark6のアルトを手放し、YAMAHAの楽器を使うようになった。これからは現行楽器で自分のサウンドを作っていこうと思ったからだ。
まず始めたことは、現行楽器の特性を隅々まで把握し、信頼できるリペアマンと共に楽器の各パーツのカスタマイズ。
2019年頃にはかなり満足のいく状態に仕上がっていた。

そして迎えたコロナ禍。

持て余す時間のおかげで、使用楽器(YAS-82ZWOF)とマウスピースの相性について更に掘り下げて研究する機会を得た。楽器本体は満足しているので、残すはマウスピース部分というわけだ。
「MC Gregoryのその後のかたち」と言ってもそれはどのようなものかというと、
・サブトーン質
・煌びやかな高音域
・現行楽器でサウンドすること
まぁ、言葉で表現するのは難しいですが、これらの条件を満たすものを
”ポストMC Gregory“
と呼び、この条件を満たすマウスピースが作れたらこれからの演奏生活はとても幸せなことになるではないか。

更には、

「甘美でサブトーン質なサウンドのプレイヤーが今後増えるかもしれない。」
「もうヴィンテージの楽器やマウスピースを血眼になって収集しなくても良い時代が来るかもしれない。」

そう思うと突き進むしかなかった。

このページでは不定期に僕のSNSで公開してきたマウスピース研究をBlog形式で掲載していきます。

Instagramに #postmcgregory のハッシュタグを付けて投稿した記事をほぼコピペしたものです。

何らかの参考になれば幸いです。

What kind of mechanism produces a sweet tone like Paul Desmond?
And what should I do to generate that developed form of tone with current instruments and current mouthpieces?
It all started here.

First, let’s check Paul Desmond’s setup.
Instrument: Selmer Super Balanced Action
Mouthpiece: MC Gregory 4A18
Reed: Rico 3 1/2

In conclusion, around 2014, I found that the above settings should be combined in a good condition.
However, it is very difficult to buy SBA and MC Gregory in good condition, which are becoming increasingly rare as time goes by.
I don’t know if it will sound good if thrown into a modern loud sound field environment. It may be necessary to be prepared to give up playing in such a place.
Modern instruments have been developed to produce louder sounds in response to louder environments, and mouthpieces have evolved as well.
MC Gregory type mouthpieces have also been developed although there are not many types. The most representative one among them is G by Meyer. Meyer’s MC Gregory type.
I used this with my Selmer Mark6 for a long time.
However, in 2014, I let go of the Selmer Mark 6 alto that I had been using for over 20 years and started using Yamaha.This is because I wanted to create my own sound with current instruments.
The first thing I started with was understanding every detail of the characteristics of current instruments and customizing each part of the instrument with a reliable repairman.
By 2019, I was pretty happy with it.

Then came the Corona disaster.

Thanks to my spare time, I had the opportunity to delve deeper into the compatibility of my instrument (YAS-82ZWOF) with my mouthpiece. I’m satisfied with the body of the instrument, so all that’s left is the mouthpiece.
When you say “subsequent forms of MC Gregory,” what does that look like?
・Subtone quality
・Brilliant treble
・Sound with current instruments

Well, it is difficult to describe in words, but I decided to call a mouthpiece that meets these conditions “post-MC Gregory”.
If a mouthpiece that fulfills these conditions is completed, my music life will be very happy, won’t it?

Furthermore,

“We may see more players with a luscious, subtonal sound in the future.”
“There may come a time when you don’t have to collect vintage instruments and mouthpieces with a keen eye anymore.”

With that in mind, I had no choice but to push forward.

On this page, I will post my mouthpiece research in Blog format, which I have been publishing irregularly on my SNSs.
It is almost a copy and paste of the article posted on Instagram with the hashtag #postmcgregory.

I hope it will be of some help.


【Article list】(Japanese&English)

2024.04.15 “Model 46” Trial Video
【Instagram】【Wood Stone's new mouthpiece "Model 46" Trial Video】Duo with Tatsuya Tsuyuki(g)at "I'm home" Kannai,Yokohama,...
2024.03.29 Why is it 4A16 not 4A18?
【Instagram】【Wood Stone's new "Model 46" mouthpiece Trial Video】Duo with Ryosuke Nouchi(g)at "I'm home" Kannai,Yokohama,J...
2024.03.20 “Model 46” fits current instruments
【Instagram】Wood Stone's new "Model 46" mouthpiece, based on the M.C. Gregory 4A16, is designed to fit current instrument...
2024.03.14 Product information !
(English text is below)皆さま、お待たせしました!!僕がアドバイザーとして携わったマウスピースの製品情報が、3/13発売のサックス専門誌「サックス•ワールド vol.32」にて公開されました!・製品名;「 Super ...
2024.02.27 COMING SOON!!!
The other day, we compared mouthpieces and instruments with Shinobu Ishizaki(as).I asked him to blow the completed mouth...
2024.02.03 Hotel gig video!
Hotel gig last night.I'm getting more and more comfortable with it!昨夜はホテルギグ。ますます馴染んできた!【Instagram】
2024.01.31 Final prototype is best!!
Today I played duo with guitarist Ryosuke Nouchi. I can easily get the sound I want, whether it be loud, quiet, or subto...
2024.01.25 Final prototype completed!
Finally, the final prototype has been completed! We think the previous prototype that we have been using recently is goo...
2023.01.21Sax Piano Duo
Last night.When I told Mamoru Ishida(p) about the mouthpiece research I have been working on for the past few years and ...
2023.12.28 Trial Meeting
It's been a while since the end of the year rush has been over, so here is an update.Today, Shinsuke Tsujino and Sohma Y...